29 Eylül 2016 Perşembe

İsmet Paşa Lozan'a nasıl gönderilmişti?

Cephe kumandanı olarak Mudanya görüşmelerini idare eden İsmet Paşa, Lausanne'da Türkiye delegelerine reislik etmeyi hatırına bile getirmemişti. Atatürk'ün kendisinden dinlediğimize göre, Franclin Bouillon kendisine:
- Barış konferansında siz bulunmalısınız, demişti.
Atatürk:
- Olabilir, ama ben memleket dışına gitmem. Konferansı İzmir'de toplayabilir miyiz, diye sorması üzerine Franclin Bouillon:
- Sizinle görüşebilecek kadar ehemmiyetli şahsiyetleri İzmir'e getirebileceğinizi sanmıyorum, cevabını verdi.
- O halde Türk baş delegesi, ben olmam. Siz tanımış olduğunuz arkadaşların arasından bu işi en iyi kim yapabilir, dersiniz.
Fransız diplomatı hiç tereddüt etmeden:
- İsmet Paşa, dedi.
Atatürk ilave etmişti:
"- Doğrusu Franclin Bouillon teklif edinceye kadar İsmet'i düşünmemiştim.''
Fakat İsmet Paşa'ya hemen bir rakip çıktı:
Rahmetli Kâzım Karabekir!
Atatürk onu kırmaksızın vazgeçirmek için:
- Yalnız bir mesele var. Sizin Ruslarla aranız kötü. Baş delege olmanız bize faydalı olmaz, dedi.
- O halde bu vazifeye bir asker seçmeliyiz.
O sırada bir ajans telgrafı Rusların Lausanne Barış Konferansı'na katılmayacaklarına dair bir haber yaymıştı. Rahmetli Kâzım Karabekir bunun üzerine hemen Mustafa Kemal'e geldi:
- Benim gönderilmekliğimde artık mahzur kalmadı, dedi.
Büyük Millet Meclisi Reisi ve Başkumandan ise İsmet Paşa'yı yollamaya karar vermişti. Ruslar konferansa katılsa da katılmasa da Lausanne görüşmelerini o idare edecekti.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder