KİTAPIN KONUSU:
Mümtaz’ın
başından geçen olaylar ve Nuran’la yaşadığı olaylar.
KİTABIN ÖZETİ:
Mümtaz,
Nuran’a olduğu kadar,İstanbul’a da aşıktır.Huzur’da İstanbul sadece bir güzel şehir, roman
kişilerinin içinde yaşadığı bir çevre degildir;başlı başına bir roman
kişisidir, bir sevgilidir.Bir bu değil, elbette, Huzur.Birtakım sorunların özellikle
tartışıldığı, temel sorunun Batı-Doğu
çatışması biçiminde görüldüğü bir tarihsel dönem içinde gerçek bir
“huzur”suzluğu yaşayan bir aydın kuşağının kendilerince bir yeni bileşime
varmak çabalaının çok belirgin olduğu
bir roman…Fakat ağır basan Mümtaz-Nuran ikilisinin aşkı oluyor.
Huzur, dört bölümdür.Birinci bölüm, Mümtaz’ın amcasının oğlu “İhsan “.”Bir ayağı sakat, çiçekbozuğu, gözlerinin içi gülen bir adam .”Mümtaz ‘ın ilk izlenimi budur.İhsan hakkında ufak tefek bilgiler veren bu bölüm ,gerçekte, Mümtaz’ın çoçukluk yıllarını, kişiliğinin oluşmasında etkisi olan olayları, İhsan’la karşılaştıktan sonraki fikri gelişmesini anlatır.
Huzur, dört bölümdür.Birinci bölüm, Mümtaz’ın amcasının oğlu “İhsan “.”Bir ayağı sakat, çiçekbozuğu, gözlerinin içi gülen bir adam .”Mümtaz ‘ın ilk izlenimi budur.İhsan hakkında ufak tefek bilgiler veren bu bölüm ,gerçekte, Mümtaz’ın çoçukluk yıllarını, kişiliğinin oluşmasında etkisi olan olayları, İhsan’la karşılaştıktan sonraki fikri gelişmesini anlatır.
19. sayfada, bir geriye dönüşle Mümtaz’ın
çoçukluğu anlatılır.Mümtaz, çoçukluğunda, savaşın dehşetini yaşamış, vurulan
babasının ve kısa bir süre sonra ölen
annesinin ölümünü görmüş, mahzun, yalnızlığı ve hayal kurmayı seven bir
çoçuktur.
Mümtaz’la Nuran bir sene evvel, bir mayıs
sabahı Ada vapurunda tanışmışlardır.Mümtaz Nuran’la tanışmadan önce çok kötü bir durumdaydı,
kensine ölümü kurtuluş olarak gördügü zamanda Nuran’la tanışması onu Nuran’a
olan sevgisini daha çok artırdı.
Mümtaz Nuran’ı sade güzel ve seven, sevilmekten hoşlanan
kadın değildi.Herşeyden evvel çok iyi bir arkadaştı.Garip bir anlayışı, güzel
şeyleri bilerek tadışı vardı.Musikiden iyi anlıyordu.
Nuran’ın Mümtaz’a karşı olan sevgisinde annelik hissi, aşk, hayranlık ve biraz da minnet vardı.Kitabın birinci bölümünde bunlar anlatılmaktadır.
Yazın bitmesi sanki Mümtaz’la
Nuran’ın aşklarının da sona ermesidir:”Teşrin ortalarına doğru saadetleri yavaş
yavaş gölgelenmeye başlamıştı.” Mümtaz yazı masasını, lambayı, kitaplarını
düşündü.Plakalarını gözden geçirdi.Hepsi
can sıkıcıydılar.Hayat, çok defa bir şeye asılmakla kabildir.Genç adam bu mucizeli
bağlanışı hiç bir yerde bulamıyordu.”
Üçüncü bölüm”Suat”dır.Suat’ın,”Evet, bir
adımda eski, yeni ne varsa hepsini silkip fırlatmalı.Bu bölümde uzun uzun
musiki gecesi anlatılır.Nuran’ın Mümtaz’dan uzaklaşır gibi olması, Adile ve
Yaşar çevresinde geçen geceler, Mümtaz’ın acıları “yarı vakitlerini yazı
hatırlamakla” geçirmeleri ve sonunda Suat’ın bir Dostoyevski romanından çıkıp
gelmişe benzeyen davranışı , Mümtaz’ın evinde kendini asarak Nuran’la Mümtaz’ın
aşkına son darbeyi indirmesi…
Suat’ın intiharı Nuran’I çok etkiler
Mümtaz’la evlenecekleri gün gördüğü bu sahne karşısında yıkılır, alır başını
Bursa’ya gider.Suat yaşarken yapamadığını kendini öldürerek yapmıştır.
Dördüncü bölüm “Mümtaz “dır, ilk üç bölümün “muhassala”sı olan Mümtaz.Mümtaz’da Suat saplantısı ve ruhsal dengesizlik başlar.Nuran’ı kaybetmiştir.Mümtaz, Nuran’ı kaybederse çıldıracağını daha 166. sayfada söylemişti. Ve Mümtaz Nuran’ı kaybetmiştir.Mümtaz için dehşet verici olan ikinci şey, savaşın başlaması, kitabın son sayfasında gerçekleşir.”Yan pencerelerden birinde bir radyo, Hitler’in o gece verdiği hücum emrini tekrarlıyordu.İhsan da iyileşmeye başlamıştır;yani Mümtaz’ı ayakta tutmaya yarayan sorumluluk duygusu da dayanığını yitirmiştir.Sonunda Mümtaz çıldırır.
KİTABIN ANAFİKRİ:
Yaşamımızdaki tüm
olumsuzluklara rağmen, yaşama azmimizi hiç bir zaman kaybetmemeliyiz.
KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE SAHISLARIN
DEĞERLENDİRİLMESİ:
Mümtaz:
Küçük
yaşta anne ve babasını kaybetmiştir. Amcaoğlu
İhsan’ın yanında yaşamaktadır. Mümtaz’I n her şeyiyle İhsan
ilgilenmiştir. Mümtaz hoşgörülü, sevecen, çalışkan bir insandır.
Nuran: Fahir’den boşandıktan sonra yaşama Mümtazla
bağlanmıştır. İyi kalpli, dost canlısı, sempatik bir kişiliktir.
İhsan: Mümtaz’ın amcasının oğludur.Mümtaz’la
yakından ilgilenmiştir. Ağır bir hastalık geçirmiştir. Babacan, hoşgörülü,
kültürlü birisidir.
Macide: İhsan’ın
karısıdır. Genellikle duygularıyla hareket eden iyi kalpli biridir.
Suat: Mümtaz’ın akrabasıdır ve Nuran’ın liseden
arkadaşıdır.lise yıllarında Nuran’a aşıktır. Herkes tarafından hala sorumsuz
bir insan gözüyle bakılmaktadır. Bu onu olumsuz yönde etkilemektedir.
KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER:
Kitapta herkes kendinden birşeyler bulabilir
sürükleyici bir anlatımı var insanlara kısa ip uçlarıyla daha sonra gerçekleşecek
olaylar hakkında bilgi veriyor. Olaylar günümüzde de gerçekleşebilecek
türdendir.Bence herkesin okuması gereken bir kitapdır.
KİTABIN YAZARI HAKKINDA KISA BİLGİ:
Ahmet Hamdi Tanpınar, 23 Haziran 1901
tarihinde İstanbul'da doğdu.İstanbul'da Ravaz-i Maarif İbtidaisi'nde, Sinop ve
Siirt rüşdiyelerinde, Vefa, Kerkük ve Antalya sultanilerinde öğrenim gördü.
Baytar mektebini bırakarak girdiği İstanbul Üniversitesi Edebiyat
Fakültesi'nden 1923 yılında mezun oldu. Erzurum, Konya ve Ankara liseleriyle, Gazi
Eğitim Enstitüsü ve Güzel Sanatlar Akademisi'nde edebiyat öğretmenliği yaptı,
aynı akademide estetik ve sanat tarihi dersleri verdi (1932 - 1939). 1939
yılında İstanbul Üniversitesi'ne Yeni Türk Edebiyatı Profesörü olarak atandı.
Maraş Milletvekili olarak 1942-1946 yıllarında Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde
bulundu. Bir süre Milli Eğitim Müfettişliği yaptıktan ve Güzel Sanatlar
Akademisinde eski görevinde çalıştıktan sonra 1949 yılında İstanbul
Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'ne yeniden döndü
ve bu görevde iken 24 Ocak 1962 tarihinde İstanbul'da öldü.
Eserleri
HİKAYE KİTAPLARI;
Abdullah Efendinin Rüyaları (1943)
Yaz Yağmuru (1955)
Hikayeler (1983)
Abdullah Efendinin Rüyaları (1943)
Yaz Yağmuru (1955)
Hikayeler (1983)
ROMANLARI;
Saatleri Ayarlama Enstitüsü (1962) Sahnenin Dışındakiler (1973) Mahur Beste (1975) Aydaki Kadın (1987)
Şiirler (1961)
Saatleri Ayarlama Enstitüsü (1962) Sahnenin Dışındakiler (1973) Mahur Beste (1975) Aydaki Kadın (1987)
Şiirler (1961)
DENEMELERİ;
Beş Şehir (1946)
Yahya Kemal (1961)
Edebiyat Üzerine Makaleler (1969)
Yaşadığım Gibi (1970)
Beş Şehir (1946)
Yahya Kemal (1961)
Edebiyat Üzerine Makaleler (1969)
Yaşadığım Gibi (1970)
ŞİİR KİTABI;
Şiirler (1961)
Şiirler (1961)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder